Cum să folosești “uneltele” din social media – pentru studenți

Fiind student în primul an printre primele dorințe ale tale este să te informezi cu privire la Facultate, în special ce profesori pune note mari, la ce obiecte îi mai greu, dacă există o clădire denumită “fosta închisoare” și dacă chiar trebuie sa faci seminare acolo (aici te avertizez din timp, DA) și tot așa.

Pe lângă astfel de lucruri îți vei da seama că și la Facultate există grupulețe, bisericuțe. Ceea ce este ok, îi perfect normal. În orice colectiv există segmente. Doar că ai prefera ca „segmentele” să te ajute la examene/restanțe, să îți ofere materialele de pe care să înveți, atunci cănd intri în sală să poți saluta lumea iar ei să îți răspundă …… și tot așa. Mai pe scurt să fiți un colectiv căt de căt unit.

Experința primilor 3 ani de facultate  ma învățat multe, printre care ce nu trebuie și ce ar trebui făcut pentru ca o grupă, sau un an, să fie căt de căt unită. Grupa mea nu a fost un exemplu grăitor de cea mai unită sau cea mai dezbinată. Eram pe undeva la mijloc. Dacă avea nevoie de materiale si informații ce țin de facultate le primeam. Însă …. doar atăt. Unde a fost greșela? Foarte simplu, nu sa acționat încă din primele săptămâni ale facultății pentru a deveni mai uniți. Adică sa mers la un suc, de exemplu, in grupulețe mici , de 2-4 oameni, mersul la țigară, deși ne adunam în același loc, vorbeam separat. Deși nici eu nu am depus efort extraordinare. Chiar în ultimul an nu ma interesat de loc. Nu fiindcă sunt arogant sau dezamăgit, doar că aveam altele pe cap: voluntariatul.

Vă pot da 2 tipuri de sfaturi: cele pentru viața reală și cele pentru „viața” virtuală.

The real life – what to do? …… bună întrebare. Din punctul meu de vedere ai putea să pui în practică următoarele: să vă prezentați, să stai de vorbă cu căt mai mulți colegi din grupă, să ieșiti dupa terminarea cursurilor/seminarelor/laboratoarelor la un suc, cafea sau bere; în primele week-end-uri ar fi frumos dacă ai organiza un picnic sau o ieșire de grup la Grădina Botanică (daca ai colegi ce sunt băștinași var putea arăta intrarea secretă la Grădină și nu plătiți nimic) , la un film etc.; să îți povestești anumite faze din viața ta (să fii căt de căt deschis); să dispui un pic de inteligență emoțională și să cunoști căteva trasături ale limbajului corpului (să nu ii plictisești, poate cel mai important să îți dai seama dacă cineva te displace). Ce ai mai putea să faci? Ieșitul la o țigară (dacă fumezi) sau la o cafea/ciocolată caldă (sunt  automate în fiecare Corp) între pauze sau înainte de oră. Cred că atăt. Cum am spus, nu am fost prea sociabil cu colegii mei, deși erau de treabă foști mei colegi.

Social Media sau Media Socială sau Rețele de Socializare

Voi dedica ceva mai mult spațiu acest subiect. Și fiindcă îi o nouă pasiune și fiindcă ar putea avea un impact mai mare (din punctul meu de vedere).

Primul sfat: niciodată să nu vă faceti o adresă de gmail (sau yahoo) a anului care să aibă acces toată lumea. Sună ciudat. O adresă de e-mail pe care să o folosești ca un înlocuitor pentru un grup de discuții? Păi…. noi am pus în aplicare. Nu a ieșit prea frumos. E-mail-uri șterse, acuzații nefondate etc.

Al doilea sfat (pentru toate rețelele pe care le veți crea): vorbiți cu profesorul ce dețin catedra specializării unde ești. Pentru o listă consultați – http://philosophy.uaic.ro/default.php?t=site&pgid=17

De ce să îi cereți aprobarea? Păi încă nu a inceput anul universitar,nu dispui de informații și materiale, nu ai fost ales șef de an sau de grupă pentru a avea împuternicirea din partea colegilor tăi …. și tot așa. Plus coordonarea , și poate chiar și ceva posturi, din partea unuia sau a mai multo profesori va oferi credibilitate rețelelor pe care leai creat și le administrezi.

Un grup de discutii pe Yahoo

Aveți mai multe opțiuni. Ori pentru grupă, ori pentru an.

Te-aș sfătui să fie pentru an. Avantaje: veți avea cu toți aceleași materiale și aceleași informații. Dezavantaj: ai putea avea mai multe e-mail-uri în Imbox într-o săptămână decat ai avut tu într-o lună, înainte să te înscrii pe grup. Asta e, riscul meserii , de a fi tot timpul informat.

Ori vei crea un grup de discuții închis (adică mesajele nu vor putea fi văzute de cei din exterior, dacă cineva vrea să facă parte din grup trebuie să îi dai tu aprobare) ori deschis (toți au acces, mesajele pot fi vizualizate din exterior). Aici sfatul meu este să fie închis, fiindcă au început si pe grupuri de discutii să apară spamuri , gen: job-uri, oferte de excursii etc.

La un grup de discuții ai următoarele opțiuni pe care le poți folosi: poți atașa fișiere (deci prin urmare cursuri, seminare, proiecte , grile  etc.); poți uploada fotografii; poți creea un poll.

Să mai menționez faptul că un grup de discuții se poate face prin Yahoo? Mai exact aici – http://groups.yahoo.com/

Recomandări

1. Spuneți colegilor, încă din primele zile, că ați creat grupul de discuții. Dacă îl veți face din vara, folosiți toate mijloacele pe care le aveți (forumuri, alte bloguri, blogul personal, facebook personal, infouaic.com etc.) pentru a anunța crearea lui.

2. Adăugați căt mai mulți moderatori și/sau administratori, dintre colegii voștri și profesori. Dacă sunteți mai multe grupuri, faceți un apel să vedeți cine este interesat.

3. Anunțați profesorii încă din primele zile că aveti grup de discuții și să va trimită suporturile de curs sau alte informații utile.

4. Dacă nu te pricepi mai bine nu il mai crea. Mai mult vei încurca.

5. Dacă colegii vor cere informații sau diverse materiale trimite-i pe grupul de discuții să caute.

Blog

Ai putea să întrebi de ce ai nevoie de un blog dacă ai deja un grup de discuții?

Nu îndeplinește aceleași funcții? Da și nu.

Da: informațiile de care ai nevoie, cursurile și seminarele, examenele.

Dar are alte avantaje și alte caracteristici. Nu toată lumea se pricepe la  internet, la calculatoare. Însă toată lumea știe să folosească Google. Sar putea ca unii  colegi de ai tăi să nu vrea să aibă Inboxul plin cu e-mail-uri de la colegi, sau nu știe cum să dea accept/invite pentru a intra pe un grup de discuții sau pur și simplu le este lene.

Un blog nu îi un grup de discuții. Nu poți să scrii tot ce vrei. Până la urmă acolo scrii informații pe care atât colegii cât și profesorii le pot vedea. Sau străini care dau de el din greșeală.

Ca platformă îți recomand 2: wordpress sau blogspot.

Dacă te pricepi căt de căt la programare, la HTML sau ai mai lucrat pe wordpress (ce este wordpress – http://ro.wikipedia.org/wiki/Wordpress ), ți-l recomand. Avantaje: îl poți transforma blogul efectiv într-un site (exceptând numele care va fi cu .wordpress.com la sfărșit) dar treci cu vederea. Mult site-uri folosesc platforma wordpress. De exemplu – http://admitere.uaic.ro/ . Poți adăuda widgeturi.

Dezavantaj: dacă nu te pricepi sau dacă nu ai răbdare să îl înveți te-ar putea încurca. Nu poți modifica o temă (theme). Ceea pe care ai ales-o acea ramâne.

Desigur că ai putea să cauți tutoriale pe Youtube pentru a te ajuta – http://www.youtube.com/results?search_query=tutorial+wordpress&aq=f

Exemplu de blog pe wordpress, pe care lam creat pentru masterul la care sunt – http://politicipublice2010.wordpress.com/

Blogspot sau blogger (ce este blogger – http://ro.wikipedia.org/wiki/Blogger )

În primul rând îți trebuie un cont pe gmail.

La fel, îi ușor de folosit, poate chiar mai ușor. Ceea ce îmi place îi că la sfărșit de fiecare post poți adăuga o opțiune ce îți permite să trimiți postul și pe Facebook și pe Twitter.Poți crea galerii foto prin picasaweb. Poți alege designul blogului și să îl aranjezi cum dorești. Adăugi gadgeturi în ce ordine dorești și de care. O temă (theme) aleasă o poți modific: coluri, text, dminesiuni etc.

Dezavantaje: nu îl poți transforma într-un site. De exemplu nu poți crea pagini separate la care să adaugi posturi separate de Prima Pagină. Nu ai multe teme din care să alegi.

Recomandări – indiferent ce platformă folosiți

1. Spuneți colegilor, încă din primele zile, că ați creat blogul. Dacă îl veți face din vara, folosiți toate mijloacele pe care le aveți (forumuri, alte bloguri, blogul personal, facebook personal, infouaic.com etc.) pentru a anunța crearea lui.

2. Adăugați căt mai mulți moderatori și/sau administratori, dintre colegii voștri. Dacă sunteți mai multe grupuri, faceți un apel să vedeți cine este interesat.

3. Creați un blog pentru tot anul. Așa veți fi mai aproape.

4. Ai răbdare și fii căt mai creativ. Un blog care îi interesant ca design îi va îndemna pe colegi să intre mai des.

5. Postează cel puțin o dată pe săptămână. Dacă nu vei avea materiale sau informații ce țin strict de cursuri și seminare încearcă alt ceva. Evenimente din cadrul Facultății sau a Universității. Bucăți din articole de pe blogul colegilor tăi. Ai grijă: în primul rând cere permisiunea, în al doilea rând nu impune condiții și nu îi selecta doar pe prietenii și amicii tăi. Altfel vei crea dispune mari și vei atrage sentimente negative. Ce alt ceva ai putea…..subiecte sau articole interesante, de pe internet (site-uri de știri , exemplu) care sunt pe profilul specializării voastre.

6. Scrie corect gramatical și dacă se poate și cu diacritici.

7. Nu acuza nici un coleg/colegă pe blog. Nici în mod direct nici indirect. Asta o faci pe blogul personal.

8. Caută metode de a face blogul căt mai interactiv.

9. Poți aduga și/sau să faci schimb cu bannere virtuale. Dacă te pricepi ai putea crea un banner virtual al blogului pe care să îl dai colegilor ce au bloguri, pentru a adăuga pe al lor. Și tu poți la fel.

10. Adaugă la blogroll căt mai multe site-uri/blog-uri ale colegilor tăi.

11. Căt mai multe poze cu colegii.

12. Ai putea crea mici povestiri. Dacă și ceilalți colegi ai tăi ar fi de acord. Ori tu, ori cineva care se pricepe. Să povestiți aminitiri plăcute pe care le-ați petrecut cu colegii, cu grupa , cu anul. La toți le plac poveștile.

13. Oferă posibiliteatea oamenilor să comenteze la articole liber. Dacă vei fi atacat sau îți vor spune că nu scrii românește, de exemplu, nu șterge commentul sau să vii cu replici ascuțite. Mulțumeștei frumos pentru observație și corectează ce ai de corectat.

14. La fiecare post , daca ai posibilitatea, adaugă o poză și/sau un video. Are un efect de milioane.

15. Nu ataca direct sau indirect, sau să te plăngi pe blogul oficial al grupului/anului că un profesor sau secretara îi nedrept sau că a țipat la tine. Ține minte: blogul poate fi vizualizat de oricine, vor fi colegi ce te vor pâră. Plus nu ii frumos să îți spui necazurile si ofturile pe blogul oficial. Pentru așa ceva există blogul tău personal.

16. Adaugă căt mai multe cuvinte cheie (tag-uri) la posturile tale. Cuvânt sau cuvinte pe care colegii tăi le-ar putea tasta pe google pentru a găsi blogul sau articolul.

Exemplu de blog pe wordpress  – http://politicipublice2010.wordpress.com/

Exemplu de blog pe blogspot (blogger) – http://asaffi-cuza.blogspot.com/

Facebook

Noul “hi5” nu îi așa? De fapt greșit.

Dacă ai deja știi cum se folosește si ce este.

Nu este o rețea unde să vizualizezi doar niște poze și să dai commenturi gen: hei păpușo arăți de milioane. Nu imi dai id-ul tău de messenger? (Da știu, nu am scris ca un cocalar cu greșeli gramaticale și de exprimare, dar înțelegi ideea.)

Facebook , în acest caz, reprezință o extensie a blogului. Oamenii pot fi puțin mai mult sinceri , decăt pe bloguri sau grupuri de discuții.

Pentru Facebook mai întăi trebuie să ai tu un cont, pe numele tău real, cu informațiile tale reale. După care ai opțiunea să creezi o pagină sau un grup de discutii. Îi alegerea ta.

Ce îi diferit? De ce îl recomandat?

Va fi printre puținele metode de a păstra legătura între voi după ce veți termina facultatea. La fel ca și la blog pot fi mai mulți moderatori și administratori. Puteți uploada poze. Vă puteți eticheta (de exemplu: dacă un coleg de al tău a uploadat o poză cu el și tine , te etichetează iar poza va apărea automat și la profilul tău). Dacă sunteți mai multi pe Facebook puteți juca jocurile online, să va puneți diverse întrebări….. efectiv să socializați și să vă cunoșteți stând în cameră.

Poate că nu sună atât de interesant ca iesirea la o bere. Însă unii o preferă în locul berii.

Cu toții știm că internetul reprezintă forma supremă de democrație și poții fi ceea ce simpți că ești în interiorul tău.

Recomandări

1. Crează pagină sau un grup.

2. Adaugă adresa blogului grupului/a anului.

3. Poze căt mai multe și căt mai multe etichetări.

Exemplu de pagină creată pentru masterul meu – http://www.facebook.com/pages/Politici-Publice-si-Management-Institutional-2010-2012

Twitter

Este o unealtă eficientă de a trimite foarte rapid un mesaj scurt către colegi și de ce nu profesorii (unii au cont).

Efeciv Twitter îți oferă posibilitatea să scrii un mesaj până în 140 de caractere (cu tot cu semne de punctuație și spațiu). Un fel de sms, doar că onlie. Poți să primești noutățile chiar și prin sms.

Deci, dacă ai o știre importantă, de exemplu că sa schimbat sala de examen, sau sa amânat cu o oră sau nu se mai ține un curs/seminar, este o metodă eficientă

Dacă poate încuraja o revoluție (de exemplu revoluția din Republica Moldova, care mai este numită și „revoluția twitter”) atunci are un impact major.

În cazul în care aveți un link către un site și nu vreți ca mesajul sa fie ocupat doar de link puteți copia link-ul pe un site ce îl va scurt. De exemplu: http://bit.ly

Exemplu de twitter, pentru masterul la care sunt – https://twitter.com/ppmi2010

Scribd

Este un site unde poți uploada și downloada pdf-uri și documente gratuit.

Este o rețea bună unde poți să uploadezi cursuri, seminare, cărți și să le dai și la colegi. Și colegii tăi ar putea să facă la fel. Astfel materialele vor putea fi „găsite” și de viitorii studenți.

Se poate vorbi cu studenți din anii mai mari pentru a cere materiale (sub format electronic) pentru a le uploada. Desigur pe site găsești și materiale de care ai nevoi, fiind destul de „frecventat” de români.

Ce „unelte” nu îți recomand?
Să creezi un forum de discuții. Ai deja 2: unul pentru facultate și unul pentru universitate. Să mai creezi altul încurci.

Cont de hi5: știm cu toți prea bine de ce îi o idee proastă. Dacă nu… păi îi considerat o metodă de a te cupla, să o spun mai frumos. Plus nu oferă credibilitate și sincer nu văd nici rostul.

Cont pe myspace: în general îi folosit de trupe pentru a-și promova muzica. Dacă și colegii tăi sunt de acrod, ai putea. Îi decizia voastră.

Newsletter – Un an poate avea maxim 200 de studenți nu 4500. Nu are rost să te complici cu un newslleter. Ceea ce ai de spus o poti spune folosind: grupul de discuții și/sau blogul.

Ține minte!!!

Media Socială îi o extensie a vieții reale , nu o înlocuiește.

Unele (grupul de discuții de exemplu) sunt doar niște unelte de distribuție a informațiilor și a materialelor.

Oferă o transparență mai mare și cei interesați dispun de toate informațiile/materialele necesare. Nimeni nu se poate plănge că nu a primit sau nu a știut. Asta doar dacă nu îți faci treaba pentru responsabilitatea asumată.

De vei lua această decizie anunță căt mai multă lume din timp să fie la curent.

Fii sincer și cinstit. Nu favoriza, nu critica și acuza, nu fii închis.

Cam atăt am avut de scris.

Numai bine și spor.

0 comentarii la „Cum să folosești “uneltele” din social media – pentru studenți”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *